Andre Citroën
Andre Citroën

Citroën je bilo ime jednog izuzetnog čoveka. Treniran na Ecole Polytechnique, elitnoj inženjerskoj školi, André Citroën je bio brilijantan tehničar. Ali je bio i avanturista i inovator modernog stila. Njegov lični pečat ostaće utisnut u identitet firme koju je osnovao 1919 godine. Citroën je jedinstveni objekat koji ne liči ni na jedan drugi auto. Ime ovog brenda je takođe oznaka kvaliteta i zbog toga je Citroën implementirao sistem sertifikovanog kvaliteta za celu svoju prodajnu mrežu. Citroën brine i o svojoj okolini pa su delovanja ove kompanije usmerena i na rešavanje ekoloških problema u autoindustriji i popravljanju njenog imidža na ovom polju.

U Francuskoj, Citroën ima 346 prodajnih mesta, preko 2310 sertifikovanih servisa i 321 oficijalnog distributera delova. U Evropi kompaniju predstavljaju 18 pridruženih firmi i 8 uvoznika sa gotovo 1760 prodajnih mesta, preko 4270 ovlašćenih servisa i 1160 oficijalnih distributera delova. U ostatku sveta postoji 67 uvoznika, 3 pridružene firme i jedan lanac u Kini sa preko 1150 prodajnih mesta.

Istorija

Nakon I svetskog rata, 1919. godine, André Citroën je osnovao fabriku automobila. Odmah na početku vođeni su pregovori sa kompanijom General Motors o kupovini kompanije Citroën, ali je u tom trenutku ta investicija bila prevelika za GM, tako da je Citroën ostao nezavisna firma u narednim godinama. 1934. godine kompanija se našla u teškoj finansijskoj situaciji i bila je pred bankrotom. Tada Pierre Michelin dolazi na mesto predsednika kompanije, a godinu dana kasnije André Citroën umire od raka. Za vreme II svetskog rata kompanija Citroën je nastavila da radi na razvoju novih ideja uprkos zabrani od strane Nemaca, a tadašnji predsednik Pierre-Jules Boulanger je stavljen na Gestapovu crnu listu zbog namernog sabotiranja pri proizvodnji Vermahtovih kamiona. Nakon II svetskog rata predstavljeni su modeli 2CV i DS koji su stekli široku popularnost i stvorili unikatni brend koji je do tada bio specifičan samo za kompanije poput Porsche i Ferrari. 1955. godine, pojavom DS modela, prvi put se pojavljuje sada već legendarni Citroenov sistem hidropneumatičke suspenzije. DS je takođe bio prvi auto sa disk kočionim sistemom. Hidraulički sistem je ostao osnova za mnoga Citroën vozila: SM, GS, CX, BX, XM, Xantia, C5 i C6.

Godine 1963. Citroën ulazi u pregovore o kupovini sirovih materijala i opreme sa kompanijom Peugeot, međutim ti pregovori su prekinuti 1965. goidne. Tri godine kasnije, Michelin, vlasnik 49% Citroenovih akcija, prodao je svoj udeo kompaniji Fijat. Te godine Citroën je kupio italijansku sportsku marku Maserati. Međutim, kompanija je bila suviše slaba da bi opstala na oslabljenom automobilskom tržištu, naručito u vreme naftne krize 1973. godine.

PSA Peugeot Citroën

Francuska vlada se bojala velikog broja ljudi koji bi ostali bez posla bankrotiranjem Citroena, pa je obezbedila pregovore sa kompanijom Peugeot. Peugeot je prodao Maserati i kupio 90% deonica Citroena i 1976. se stvara holding kompanija pod nazivom PSA Peugeot Citroën. U naredne tri godine PSA je zabeležio finansijske uspehe. Citroën je izbacio na tržište dva nova dizajna GS i CX, ponovo oživljen Citroën 2CV i Citroën Dyane. PSA je kupio i akcije Chrysler Europe. Osamdesetih godina Citroën vozila su uglavnom bila Peugeot-bazirana. Godine 1990. je prestala proizvodnja 2CV modela, a kompanije Chrysler, Toyota i Honda su preuzele koncept 2CV i modernizovali ga.